Olieverf Deel 2

Meest recente berichten

Wat u nu gaat zien is een detail uit het stilleven en voor de duidelijkheid wat ik hier doe kan ook in acryl. Met acryl is het zo dat als u niet in een te warme omgeving werkt het enigszins mogelijk is om een nat in nat effect te bereiken. Acryl droogt sneller bij een hogere omgevingstemperatuur olieverf heeft daar veel minder mee te maken, alleen in de dunne onderschildering waarin vaak veel verdunner word gebruikt kan de verdamping daarvan de droging beïnvloed, eigenlijk is er meer sprake van dat de verf zich verbind aan de ondergrond. Bedenk wel dat terpentine en zeker terpentijn een giftige stof is, gebruik dus altijd aromaat arme of vrije terpentine, Gamsol is een dure maar goede optie. Zelf heb ik altijd een kaars branden bij mijn werkplek, je zult denken dat is een raar gebruik maar warmte trekt zuurstof aan en in die hete luchtstroom verbrand je toch altijd wat van de kwalijke dampen van het oplosmiddel. Het is maar een idee.

Maar aan de slag, wat u nu ziet is een detail uit het stilleven, het kommetje in close-up. Als we het wat nader beschouwen zien we dat het oppervlak uit meerdere kleuren bestaat. Er is sprake van een kleuroppervlak met allerlei donkere vlekjes. Wat veel schilders doen is proberen alles tegelijk te schilderen. Maar is dat met het object ook gebeurt, ik denk het niet, de pottenbakker brengt eerst een basiskleur aan en gebruikt dan verschillende technieken om daar kleur effecten in aan te brengen. Hoewel deze technieken vaak niet veel met schilderen van doen heeft geld dat wel voor de volgorde. Wat we als eerste zien is als laatste geschilderd. Als regel worden er verschillende lagen over elkaar aangebracht en zo schilderen we het ook. Bestudeer je onderwerp, vraag je zelf af hoe kan dit gemaakt zijn, hoe is dit effect bereikt maar uiteindelijk hoe kan ik dit zelfde effect bereiken. Als je een voorwerp bestudeert op zijn maak niveau kan je daar veel van leren voor je eigen maak proces, als je een huis bouwt begin je ook eerst met het fundament en niet met het dak. In ons geval hebben we het schilderij op toonwaarde niveau opgezet met wit en bruin (gebr. Omber) eventueel wat zwart of v. Dijcksbruin, ieder zijn voorkeur. In de detailfoto kunnen we zien dat de basiskleur een geel is, geeloker in dit geval met vleugjes rood (gebr. Sienna). Je kunt de kleuren complexer maken maar daar help je jezelf niet mee. In de donkere delen zie ik een groene tint en een rode. Geel oker en geb. Sienna ligt al op het palet. 

We hebben nu een keuze of we nemen zwart of een andere veel gebruikte optie is v. Dijcksbruin. Nu is v. Dijcksbruin eigenlijk zwart met een beetje rood maar gemak dient de mens en vroeger was het echt een zelfstandig pigment. Dijcksbruin paletBen je een liefhebber van wat hardere contrasten neem rustig zwart. Zwart en geel geeft groen, natuurlijk geen helder groen maar dat willen we ook niet. Maar ook het groen ligt dus op ons palet. Nu komt iets dat eigenlijk over de persoonlijkheid van de kunstenaar gaat, de toets. De eerste kleurlaag die ik zie in de basis is geel oker, zoals u in deel 1 al zag, zelf breng ik die met een stevige varkensharen kwast aan in een wat wolkige toets ik werk daar wat gebr. Sienna doorheen, de ondergrond laat ik er doorheen schijnen. Laat drogen. Na deze fase gaan we ons werk opnieuw beoordelen ik vind namelijk dat de lichte partijen wat aan de donkere kant zijn, misschien ga ik die toch eerst doodverven.

Nu leid dat doodverven nog wel eens tot verwarring. Ik zag laats in het Geheim van de meester, dat het schilderen met zwart doodverven werd genoemd en daarna grisaille schildering. Dat is eigenlijk van alles een beetje. En als je naar klassieke recepten kijkt is dat ook een beetje wat er speelt als je les krijgt van een docent, iedereen heeft er zijn eigen waarheid van gemaakt en dat komt omdat dat precies is wat er in het verre verleden ook al is gebeurt. Elke kunstenaar sleutelde aan recepten net zolang tot het bij hem of haar aansloot en dat mag u natuurlijk ook doen maar denk er om dat kan ook tegenvallen, die klassieke weg werd niet voor niets gekozen.

Zoals eerder gezegd laat ik hier alleen het deel zien dat ik nu schilder om u wegwijs te maken in een techniek, dit is opnieuw opgezet om u niet af te leiden van het uiteindelijk doel, gelaagd en nat in nat schilderen. In deze foto ziet u als u in detail kijkt een dunne laag geel oker met nat in nat wat toetsjes gebr. Sienna.

geel oker onderschilderingDeze foto is uit de hand genomen en heeft helaas nogal wat vertekening. In de afbeelding zie je wat witte lijnen staan, in elk stadium van het werk controleer ik de vorm en positie van elk onderdeel en met name dat deel waar ik op dat moment aan werk. Ik gebruik dan vaak wit Conté potlood omdat je dat makkelijk met een beetje terpentine verwijdert. Nu ga ik een techniek behandelen die je toe kunt passen als je van menig bent dat je het geheel wat te zwaar hebt opgezet, doodverven of schilderen. Hoewel hier niet van toepassing ga ik even doen alsof, ik ga dat wat ik te donker vind dun overschilderen met een transparant wit, als regel zinkwit, mocht je die wat te transparant vinden mag je er rustig wat titaanwit aan toevoegen. De foto van het doodverven is wat ruimer genomen zodat je kunt zien dat je het ook breder kunt toepassen in je onderschildering. De harde lijnen en tonen zijn uit de doek verdwenen wat je helpt om wat dichter bij je uiteindelijk toon te komen. De hardheid wordt vervangen door subtielere tonen. Het totaalbeeld is rustiger geworden. Als je je werk opzet dan word je vooral gestuurd door het gevoel dat alles op de juiste plek moet komen, toonwaarden zijn dan minder belangrijk je hebt je handen en je hoofd al vol. En dat proces is belangrijk, eerst alles op zijn plek ook emotioneel en dan pas de diepere belevenis en als laatste de details. Elke stap in je werk moet doorleeft en doorvoelt worden en daarom moet je ze stap voor stap zetten.

Doodverven voorbeeld

Wel tot de volgende aflevering waarin weer met de kleuren van het kommetje aan de slag gaan en de penseelvoering.

Dus, wordt vervolgt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *