Olieverf deel 1

Meest recente berichten

Na vragen over schildertechniek en hoe te beginnen met olieverf, heb ik deze blog/les geschreven. Om met de deur in huis te vallen, de titel is Olieverf les1, maar dit gaat eigenlijk ook een beetje over acrylverf want, daar waar het over techniek gaat, is er weinig verschil met olieverf. Wat is dan het verschil? Het verschil is het medium, het medium voor olieverf  is o.a. lijnolie of een daaraan verwant product. Verder is er het verschil in droogtijd, acryl droogt snel wat juist door acrylschilders word gewaardeerd maar door olieverfschilders verafschuwt.

In acryl is nat in nat schilderen nagenoeg onmogelijk een techniek die door olieverf schilders bijna te pas en te onpas wordt gebruikt. Acryl heeft een medium dat als het droog is helder wordt maar in essentie wit is. Wat qua kleur beleving er voor zorgt dat de kleur intenser opdroogt dan dat het is als het nog nat is, gek genoeg word dat niet zo beleeft omdat de droging van acryl tot een opake kleurbeleving leid. Dit geeft vooral problemen bij donkere tinten. Nu zijn er fantastische collega’s die zoveel kleurgevoel en kennis hebben dat ze er geen echt probleem mee

hebben. Vaak zie ik wel dat zij er erg strenge disciplines op na houden daar waar olieverfschilders nog wel eens wat gemakkelijker kunnen zijn. Verder geld zeker bij acryl dat de kwaliteit van de verf belangrijk is. Acryl kan minder pigment bevatten dan olieverf dus heeft een lagere kleur intensiteit. Dus schilderen op dat niveau is niet simpel en zeker niet met acryl. Nu is schildertechniek een breed begrip en voor iedere kunstenaar persoonlijk. Ik begin deze les daarom met de klassieke basis met een moderne twist. Dus heb ik een niet te moeilijk onderwerp gekozen waarin uiteindelijk de zelfde technieken gebruikt als in b.v. een potret. Voor elke kunstenaar geld, ken je materiaal, dus ook de hulpmiddelen, mediums etc. en dan maakt het niet uit waar mee je werkt. Dit is een les en daarmee raken we de kern, leer.

Het Onderwerp

Het stilleven zo als door mij opgesteld is meteen het eerste waar ik het over wil hebben. Als je een schilderij naar het leven wil maken dan is het wel prettig als je daarvoor een plekje kan creëren. Wat je mogelijk opvalt is deStilleven van schenkkom en mandarijn belichting. De belichting bepaalt vorm maar ook sfeer. Het eerste wat je als schilder – tekenaar- wil weten is hoe al die vormen weer te geven, daar speelt toon de belangrijkste rol in. Denk erom dat je zelf als schilder de toon bepaalt, als alles lijkt te kloppen kan je gaan aftonen naar de sfeer die je uiteindelijk wilt bereiken en die kan wel eens heel erg afwijken van het beeld dat je nu op de foto ziet.

En toen begon ik met de opzet, helaas daar is niets bruikbaars van overgebleven dus moeten jullie het met het verhaal doen. De onderschildering die jullie in de foto’s kunnen zien, die wel bruikbaar waren, die ondergrond is in gebrande Sienna uitgevoerd en niet te netjes, een beetje onrust in de onderschildering kan je werk helpen minder staties te worden. De kleur is aangebracht met veel medium en verdunt met terpentine of Gamsol, dus dun. Over deze ondergrond is met houtskool de eerste tekening gezet. Ja houtskool, de verdere schildering is dit van de donkere tonen daarin laat houtskool zich makkelijk opnemen. Bedenk dat in je onderschildering nog ruimte voor fouten moet zitten, als je je verf zwaar opbrengt dan ben je al direct de structuur van het linnen kwijt en die structuur helpt je om stofuitdrukkingen te schilderen. Ik gebruik een niet te zachte en te kleine kwast. Al gebruik je verf je bent nog aan het tekenen, hier is varkenshaar goed gereedschap omdat je de kwast stevig kunt gebruiken en de verf goed dun kan verdelen en tonen kunt creëren. In deze foto ben ik al iets verder dan de tekening je ziet dat de lichte tonen in wit zijn gedaan ook hier is de verf dun aangebracht met mogelijk behoud van de linnen structuur. Zo zag ik van de week dat het schilderen met een donkere toon in de opzet doodschilderen werd genoemd, helaas is dat niet wat ik heb geleerd en het op Wikipedia nog maar eens nagelezen. Doodverven c.q. shilderen is het aanbrengen van een dunne witte verflaag over de meestal lichtere delen van de onderschildering om een goede doorschijnende (reflecterende) ondergrond te creëren met het behoud van de toonwaarde verdeling zodat de kleuren die je aanbrengt een levendiger belevenis krijgen. Bij een grisaille schildering schilder je het hele schilderij in grijstonen waarna je als regel de kleuren in glacis aanbrengt. Een combinatie van deze technieken kan natuurlijk ook. je ziet nu al dat er wegen zijn om zelfs de klassieke basis naar je eigen hand te zetten.

 

Wordt vervolgd

 

 

 

One Response

  1. Hallo Ger,
    Deze uitleg is goed te lezen. Het fijne is, dat je het door de voorbeelden tussendoor, beter snapt.
    Ik heb het vrij snel doorgelezen. Ik laat het even tot mij doordringen en morgen alles nog weer eens goed bekijken en lezen. Fijn dat het zo kan. Je hoort nog wel weer van mij.
    Groet, Gerda

Laat een reactie achter aan Gerda Pezij Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *